Forskere ved Uppsala universitet har i en studie vist at en kost basert på nordiske råvarer, som for eksempel laks, eple og rapsolje blant annet kan senke kolesterolet og blodtrykket.
I studien deltok nesten 90 personer i alderen 25-62 år. Personene i studien var lett oververktige og hadde forhøyede verdier av det "dårlige" kolesterolet LDL.
Deltagerne i studien fikk enten spise sin vanlige mat, eller en kost basert på nordiske råvarer som fisk, rotgrønnsaker, magre melkeprodukter og fullkornsprodukter. Kosten inneholdt lite tilsatt sukker, salt, transfett og mettet fett - og skulle dessuten være lett å tilberede.
Da studien var avsluttet etter seks uker viste det seg at den nordiske kosten hadde flere positive effekter. I motsetning til de som hadde fulgt sin vanlige diett hadde de som hadde spist den typiske nordiske kosten fått senket det skadelige kolesterolet i blodet, samt fått senket blodtrykket.
– Vi var overraskede over hvor raskt effekten på for eksempel blodtrykket var, sier Ulf Risérus som er docent i klinisk ernæring og metabolisme ved Uppsala universitet.
Personene som hadde spist den nordiske kosten gikk også ned i vekt, selv om det ikke fantes noen begrensninger for hvor mye de kunne spise. Det viste seg også at den nordiske kosten fobedret kroppens insulinfølsomhet.
Forskerne ved Uppsala universitet går nå videre med å studere hvordan en nordisk kost kan påvirke helsen på lengre sikt.
Kilder: DN.se, UNT.se