A-vitamin

A-vitamin

A-vitamin er et av våre viktigste vitaminer. Noen av de mest kjente virkningene av vitaminet er at det bidrar til å opprettholde normalt syn samt immunsystemets normale funksjon.

Fettløselig vitamin

Forskerne kjenner til tretten ulike vitaminer i dag, fire av disse er fettløselige og resten er vannløselige. A-vitamin er det første vitaminet som ble oppdaget og det tilhører den fettløselige gruppen. Forskjellen er viktig fordi den forteller oss om næringsstoffet blir lett utskilt fra kroppen eller om det blir lagret i celler eller organer.

A-vitamin blir lagret i leveren, slik at det finnes et reservelager for kroppen om det oppstår en vitaminmangel. Noe A-vitamin lagres også i fettvev, lunger og nyrer.

A, D, E og K-vitamin er fettløselige. Disse vitaminene binder seg til fett, og opptas i blodet via tarmen.

Hva er A-vitamin godt for?

A-vitamin har en rekke ulike viktige oppgaver i kroppen:

  • Bidrar til normal omsetning av jern
  • Bidrar til å opprettholde normale slimhinner
  • Bidrar til å opprettholde normal hud
  • Bidrar til å opprettholde normalt syn
  • Bidrar til immunsystemets normale funksjon
  • Spiller en rolle i celledelingsprosessen

A-vitamin i kosten

Alle forbindelser som har samme biologiske effekt som retinol er A-vitamin. Vitaminet finnes i form av retinol i torskelever og tran av torskelever, leverpostei, melkeprodukter og eggeplomme. Dessuten inneholder gulrøtter, gule frukter, søtpotet og rødgule grønnsaker A-vitamin i form av karotenoider, et stoff som kroppen kan forvandle til A-vitamin.

Betakaroten

Betakaroten er det mest kjente karotenet som kan omdannes til A-vitamin. Mens A-vitamin fra animalske kilder kan være toksisk ved store inntak, regnes A-vitamin fra vegetabilske kilder som trygt å spise fordi det bare omdannes til A-vitamin i kroppen ved behov. Av naturens over 600 ulike karotenoider er det ca. 50-60 som kan være kilder for A-vitamin, og av disse er betakaroten den som kan omdannes best.

Opptak av A-vitamin

Opptaket av A-vitamin fra maten kan variere veldig. Det er svært lite som tas opp fra rå grønnsaker og fiberrik mat, mens kroppen kan bedre utnytte A-vitamin fra kokte grønnsaker og oljer. På den andre siden kan høye temperaturer som ved steking og fritering, bryte ned A-vitaminet. A-vitamin i matvarer har også dårlig holdbarhet når de utsettes for luft og lys. Antioksidanter kan beskytte A-vitamin mot nedbrytning.

A-vitamin bidrar til å opprettholde normalt syn

A-vitamin bidrar til å opprettholde normalt syn ved at det påvirker dannelsen av et pigment i øyet som gjør øyet følsomt for lys. Dette pigmentet er blant annet viktig når vi kjører bil om dagen og kommer inn i en mørk tunnel, der øyet raskt må vende seg til mindre lys.

A-vitamin er også viktig for slimproduserende celler og bidrar til å opprettholde normale slimhinner.

Slimhinner finner vi blant annet i øyet, tarm og lunger. Celledeling er en prosess som skjer både ved vekst og utvikling av mange celler i kroppen.  A-vitamin spiller en rolle i celledelingsprosessen.

A-vitaminbehov

For å opprettholde et lager av A-vitamin i kroppen er det anbefalt at menn får i seg A-vitamin tilsvarende 900 µg retinol hver dag, mens kvinner må ha i seg 700 µg.