B-vitamin

B-vitamin

Mange av B-vitaminene, niacin, pantotensyre, riboflavin, tiamin, B12-vitamin og B6-vitamin, bidrar til normal energiomsetning i kroppen.

8 ulike B-vitaminer

B1-vitamin (tiamin) ble oppdaget så tidlig som i 1926. Siden den gang har B-vitaminfamilien økt og omfatter i dag 8 B-vitaminer. Felles for alle vitaminene i B-familien er at de inngår i enzymsystemer i kroppen.

Vannløselige vitaminer

B-vitaminer er vannløselige, hvilket innebærer at de forsvinner ut av kroppen relativt raskt via urinen. De blir ikke lagret like godt i kroppen som de fettløselige vitaminene, med unntak av B12, som kan bli lagret i leveren i mer enn 4 år.

Alle B-vitaminene fyller ulike funksjoner

Det kan være greit å vite at de ulike B-vitaminene har ulike oppgaver, og de kan ikke erstatte hverandre:

  • Niacin, pantotensyre, riboflavin, tiamin, B12-vitaminog B6-vitamin, bidrar til normal energiomsetning i kroppen
  • Folat og B12-vitamin spiller en rolle i celledelingsprosessen
  • Folat, niacin, pantotensyre, riboflavin og B12-vitamin bidrar til å redusere tretthet og utmattelse
  • Folat bidrar til vevsdannelse hos gravide, normal aminosyresyntese samt normal bloddannelse
  • Folat og B12-vitamin bidrar til normal homocystein-omsetning
  • Folat, niacin, pantotensyre, tiamin, B12-vitamin og B6-vitamin bidrar til normal psykologisk funksjon
  • Folat, B12-vitamin og B6-vitamin bidrar til immunsystemets normale funksjon
  • Niacin, pantotensyre, riboflavin, tiamin, B12-vitamin og B6-vitamin, bidrar til normal energiomsetning
  • Niacin, riboflavin, tiamin, B12-vitamin og B6-vitamin bidrar til nervesystemets normale funksjon
  • Niacin og riboflavin bidrar til å opprettholde normale slimhinner og normal hud
  • Pantotensyre bidrar til normal syntese og omsetning av steroidhormoner, D-vitamin og enkelte nevrotransmittere
  • Riboflavin, B12-vitamin og B6-vitamin bidrar til å opprettholde normale røde blodlegemer
  • Riboflavin bidrar til normal omsetning av jern, opprettholde normalt syn samt beskytte cellene mot oksidativt stress
  • Tiamin bidrar til hjertets normale funksjon
  • B6-vitamin bidrar til normal cysteinsyntese, normal omsetning av protein og glykogen samt regulere hormonell aktivitet

B-vitamin i kosten

De forskjellige B-vitaminene finnes ofte i de samme matvarene. Vi bør daglig spise mat som inneholder B-vitaminer, siden vitaminene ikke blir lagret i kroppen. Grovt brød og ølgjær er rike på B-vitamin. Andre B-vitaminkilder er ost og meieriprodukter, bønner og spirer, mandler, nøtter, frø, lever og naturris samt mørkegrønne grønnsaker som brokkoli.

B12-vitamin finnes kun i animalske matvarer og derfor må vegetarianere, og spesielt veganere, passe på så de får i seg dette vitaminet.

B12-vitamin og eldre mennesker

Evnen til å ta opp B12-vitaminfra maten minsker med alderen. Eldre mennesker må derfor være ekstra påpasselige med å få i seg nok av dette viktige vitaminet.

Andre vitaminer

De ulike vitaminene er A, C, D, E, K og åtte forskjellige B-vitaminer. Vitamin A, D, E og K er fettløselige, mens de andre er vannløselige.