Funksjonen til forskjellige B-vitaminer

Funksjonen til forskjellige B-vitaminer

Det finnes flere ulike B-vitaminer. B-vitaminene har ulike oppgaver og kan ikke erstatte hverandre.

8 ulike B-vitaminer

Det finnes 8 ulike B-vitaminer med mange ulike funksjoner. Felles for alle vitaminene i B-familien er at de inngår i enzymsystemer i kroppen.

Alle B-vitaminene er vannløselige, og lagres derfor ikke i kroppen med unntak av B12-vitamin.

B1-vitamin

B1-vitamin kalles også tiamin. Det ble oppdaget i 1926. Tiamin er følsomt for varme og blir derfor lett ødelagt ved koking. B1-vitamin har mange viktige funksjoner i kroppen:

  • Bidrar til normal psykologisk funksjon
  • Bidrar til normal energiomsetning
  • Bidrar til nervesystemets normale funksjon
  • Bidrar til hjertets normale funksjon

Vi finner B1-vitamin først og fremst i ølgjær, hvetespirer og solsikkefrø.

B2-vitamin

B2-vitamin, kalles også riboflavin. Dette B-vitaminet tåler varme, men ikke lys. Det tåler derfor koking bedre. Den gule fargen gjør at det også brukes som fargestoff i næringsmidler. Riboflavin har mange viktige funksjoner i kroppen:

  • Bidrar til å redusere tretthet og utmattelse
  • Bidrar til normal energiomsetning
  • Bidrar til nervesystemets normale funksjon
  • Bidrar til å opprettholde normale slimhinner
  • Bidrar til å opprettholde normal hud
  • Bidrar til å opprettholde normale røde blodlegemer
  • Bidrar til normal omsetning av jern
  • Bidrar til å opprettholde normalt syn
  • Bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress

Riboflavin finner vi i melkeprodukter, men også i spinat, asparges og brokkoli. I tillegg inneholder også fisk, egg og fullkornsprodukter B2-vitamin.

B3-vitamin

B3-vitamin er bedre kjent som niacin. Det blir anvendt av enzymer i leveren og er en viktig byggestein i flere coenzymer. Dette gjør at niacin har en rekke viktige funksjoner i kroppen:

  • Bidrar til normal psykologisk funksjon
  • Bidrar til å redusere tretthet og utmattelse
  • Bidrar til normal energiomsetning
  • Bidrar til nervesystemets normale funksjon
  • Bidrar til å opprettholde normale slimhinner
  • Bidrar til å opprettholde normal hud

I motsetning til de andre B-vitaminene tåler niacin både varme og lys godt. Næringsmidler som er rike på niacin inkluderer fjærkre, fisk, sopp og egg. Vi finner også vitaminet i lever og kaffe.

B5-vitamin

B5-vitamin har også navnet pantotensyre. Dette B-vitaminet er viktig for oppbygningen av coenzym A som er viktig for stoffskiftet. Pantotensyre er viktig for omsetning av karbohydrater, fett og aminosyrer, men også for syntesen av kolesterol i kroppen. B5-vitamin finnes først og fremst i innmat, fullkornsprodukter, egg og nøtter.

B6-vitamin

B6 -vitamin kalles også for pyridoksin og har flere viktige funksjoner i kroppen:

  • Bidrar til normal psykologisk funksjon
  • Bidrar til immunsystemets normale funksjon
  • Bidrar til normal energiomsetning
  • Bidrar til nervesystemets normale funksjon
  • Bidrar til å opprettholde normale røde blodlegemer
  • Bidrar til normal cysteinsyntese
  • Bidrar til normal omsetning av protein og glykogen
  • Bidrar til å regulere hormonell aktivitet

B-vitaminet finnes i nesten alle næringsmidler både fra dyreriket og fra planteriket. Gode kilder er for eksempel melkeprodukter, lever, fjærkre, svinekjøtt, fisk, linser, poteter, fullkornsprodukter, nøtter, avokado og banan.

Biotin

Biotin kalles også B7-vitamin eller H-vitamin. Biotin er viktig for mange av kroppens enzymsystemer og har dermed flere funksjoner i kroppen.

  • Bidrar til normal energiomsetning
  • Bidrar til nervesystemets normale funksjon
  • Bidrar til normal omsetning av makronæringsstoffer
  • Bidrar til normal psykologisk funksjon
  • Bidrar til å opprettholde normalt hår
  • Bidrar til å opprettholde normale slimhinner
  • Bidrar til å opprettholde normal hud

Viktige biotinkilder er eggeplomme, belgfrukter, nøtter, gjær, ris, sjokolade og visse typer grønnsaker.

B9-vitamin

B9-vitamin eller folat ble oppdaget i spinat i 1941. Det er et vitamin som er følsom for både lys og varme. Det er en cofaktor for viktige enzymer i mennesker og er derfor viktig for mange funksjoner.

  • Bidrar til vevsdannelse hos gravide
  • Bidrar til normal aminosyresyntese
  • Bidrar til normal bloddannelse
  • Bidrar til normal homocysteinomsetning
  • Bidrar til normal psykologisk funksjon
  • Bidrar til immunsystemets normale funksjon
  • Bidrar til å redusere tretthet og utmattelse
  • Spiller en rolle i celledelingsprosessen

Vi finner folat i fullkornsprodukter, spinat, brokkoli, gulrøtter, rosenkål, asparges, egg og nøtter, men også i frukt, fisk og kjøtt.

B12-vitamin

B12-vitamin er det samme som cobalamin. Menneskekroppen er avhengig av å få vitaminet tilført via animalske kilder i kosten. Viktige funksjoner i kroppen er:

  • Bidrar til normal psykologisk funksjon
  • Bidrar til normal homocysteinomsetning
  • Bidrar til immunsystemets normale funksjon
  • Bidrar til å redusere tretthet og utmattelse
  • Spiller en rolle i celledelingsprosessen
  • Bidrar til normal energiomsetning
  • Bidrar til nervesystemets normale funksjon
  • Bidrar til å opprettholde normale røde blodlegemer

Det finnes hovedsakelig i animalske produkter som lever, kjøtt, egg og melk, men ikke i planteprodukter. Veganere må derfor passe på så de får i seg nok. B12-vitamin kan produseres av bakterier i tarmen, men kroppen nyttiggjør seg ikke av vitaminet dannet her. Eldre mennesker må også være påpasselige med å få i seg nok B12-vitamin for kroppen tar dårligere opp vitaminet med alderen.