K-vitamin

K-vitamin

K-vitamin er et fettløselig vitamin. K-vitamin bidrar til normal blodlevring og for å opprettholde normal beinbygning.

Aktiverer proteiner

K-vitaminfamilien kan deles i to grupper; K1-vitamin og K2-vitamin. K2-vitamin er spesielt viktig for å dirigere mineralet kalsium til skjelettet, og kan dermed bidra til å opprettholde normal beinbygning.

K-vitamin virker ved at det aktiverer en rekke proteiner ulike steder i kroppen. Denne aktiveringen fører til at proteinene kan binde til seg kalsium. Det er oppdaget 14 ulike proteiner som trenger K-vitamin i kroppen. Disse finner vi blant annet i nyrer, benvev og blodet.

To naturlige former K-vitamin

K-vitamin er et fellesnavn på flere ulike forbindelser og to grupper av disse finnes naturlig:

  • K1-vitamin – Fyllokinon finner vi i grønne planter som rosenkål, brokkoli, spinat, salat og kål.
  • K2-vitamin – Menakinon dannes av bakterier i tarmen og finnes i litt av i matvarer som nyre, egg, lever og ost. Natto – Gjærede soyabønner – er spesielt rik på K2-vitamin.

Morsmelk inneholder lite K-vitamin og derfor gis det sprøyte med K-vitamin til nyfødte barn.

I kroppen vår omdannes de ulike K-vitamintypene til en form kroppen kan nyttiggjøre seg av, menakinon-4.

Syntetisk K-vitamin

Legemidler og noen kosttilskudd anvender syntetisk K-vitamin, menadion, også kalt K3-vitamin. Den er vannløselig og kan være giftig ved store doser i motsetning til naturlig K-vitamin.

K-vitamintilførsel

Vanlig kost tilfører kroppen mest K1-vitamin. K2-vitamin kan dannes i tarmen, men dette skjer i en del av tarmen der lite kan tas opp i kroppen. Derfor er tilførselen av K1-vitamin til kroppen større enn tilførselen av K2-vitamin ved en normal kost.

Nivået av K2-vitamin i kroppen kan økes ved å spise mye mat som inneholder litt av vitaminet, slik som nyre, egg, lever og ost eller ved inntak av den japanske retten natto. Inntaket av K1-vitamin kan økes ved å spise mye grønne planter som rosenkål, brokkoli, spinat, salat og kål. Eventuelt kan man tilføre det ved hjelp av kosttilskudd.

Hjerte og lever

Både hjerte og lever kan lagre K-vitamin. Det meste som lagres i leveren er K2. I motsetning til andre fettløselige vitaminer har kroppen små lagre av K-vitamin og disse brukes fort opp. Vi må derfor få tilført vitaminet jevnlig via kosten.

Det finnes ikke offisielle anbefalinger for inntak av K-vitamin i Norge. For å bidra til normal blodlevring trengs antagelig 1 ug/kg kroppsvekt, mens for å bidrar til å opprettholde normal beinbygning trengs kanskje større mengder. Studier tyder på at en mengde på 45 µg/dag av K2-vitamin er tilstrekkelig for å bidra til å opprettholde normal beinbygning.

Antibiotikabruk, diaré og dårlig funksjon av galleblæren tapper K-vitamin fra kroppen.

K-vitamin bidrar til normal blodlevring

K1-vitamin har trolig sin viktigste funksjon i leveren der den tas raskt opp fra blodet og aktiverer proteiner som bidrar til normal blodlevring.

K-vitamin bidrar til å opprettholde normal beinbygning

Beinvev inneholder tre proteiner som aktiveres av K-vitamin:

  • Osteokalsin
  • Matrix-Gla protein
  • Protein S

Disse proteinene er trolig viktige for skjelettet ved å påvirke mineralisering av beinvev der mineraler som kalsium og magnesium tas opp. K-vitamin vil dermed bidra til å opprettholde normal beinbygning.

K-vitamin vil sammen med vitamin D bidra til å opprettholde normal beinbygning.

K2-vitamin finnes i ulike former

K2-vitamin finnes i ulike former og de forskjellige formene kan transporteres ulikt i kroppen. Det er antatt at K2-vitamin med lange sidekjeder (som MK-7, MK-8 og MK-9) blir bra absorbert samtidig som de tilbringer lenger tid i blodet enn K1-vitamin og derfor er bra tilgjengelige når kroppen trenger de.