Vitaminer

Vitaminer

Vitaminer er livsnødvendige, organiske stoffer som kroppen ikke kan bygge selv. Vi får i oss vitaminer via kosten.

Det finnes i dag 13 livsnødvendige vitaminer som er kjent. Ordet vitamin stammer i fra latin ”vita” som betyr liv. For å ha en god helse, så trenger man å få i seg vitaminer jevnlig.

De ulike vitaminene er A, C, D, E, K og åtte forskjellige B-vitaminer

Vitamin A, D, E og K er fettløselige, mens de andre er vannløselige. Forskjellen er viktig siden den sier noe om hvor lett et overskudd av vitaminer skilles ut av kroppen eller lagres.  Fettløselige vitaminer kan lagres i lever og fettvev. De vannløselige lagres dårlig i kroppen med unntak av B12-vitamin, som kan bli lagret i leveren i mer enn 4 år.

Vitaminer må bli tilført gjennom kosten

Den overordnede fellesnevneren for alle vitaminer er at de må bli tilført kroppen gjennom kosten. Unntaket er D-vitamin som også kan produseres i huden når den eksponeres for UV-stråler fra solen.

Hvilket utseende og effekt de innehar varierer. Hvert vitamin har sin bestemte biologiske funksjon. Frukt og grønnsaker er vitaminrike matvarer. Fet fisk er en god kilde for D-vitamin. Dersom man spiser et anbefalt kosthold får man derfor i seg nok av de fleste vitaminene. Om man til tider ikke spiser riktig sammensatt mat eller har et lavt inntak av mat kan det være nødvendig å ta kosttilskudd som tillegg til maten.

Vitaminenes funksjoner

Vitaminene er bygget opp på ulik måte og virker forskjellig i kroppen.

  • Mange av kroppens ulike kjemiske prosesser trenger vitaminer for å fungere normalt deriblant stoffskiftet som vi trenger for at kroppen skal omsette mat til energi. En rekke B-vitaminer niacin, pantotensyre, riboflavin, tiamin, B12-vitamin og B6-vitamin samt C- vitamin bidrar til normal energiomsetning
  • C- og E-vitamin virker begge som antioksidanter i kroppen ved at de bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress
  • A-vitamin bidrar til å opprettholde normalt syn
  • A-vitamin, B12-vitamin, B6-vitamin, folat, C- og D-vitamin bidrar til immunsystemets normale funksjon
  • K-vitamin vil sammen med D-vitamin bidra til å opprettholde normal beinbygning

Solskinnsvitamin

D-vitamin kalles ofte for solskinnsvitaminet, ettersom kroppen kan produsere D-vitamin når den utsettes for UV-stråler fra solen. Imidlertid vil årstidsvariasjoner, solkrem, innendørsaktiviteter, økt alder, mørk hudfarge og klær føre til at denne kilden til D-vitamin begrenses. D-vitaminproduksjonen via hud er derfor sjelden tilstrekkelig, spesielt om vinteren, og det anbefales derfor å ha regelmessig med fet fisk kostholdet. Eldre personer som er lite ute i dagslys bør få D-vitamintilskudd (10 μg/d) i tillegg til inntaket fra kostholdet, mens spedbarn bør få tilskudd med 10 μg D-vitamin per dag fra 4 ukers alder. Dette er i tråd med gjeldende offisielle anbefalinger.

EU har satt toleransegrensen for daglig inntak av D-vitamin till 100 µg, men man må opp i doser på 500-100 mg om dagen før vitaminet blir toksisk.

D-vitamin har en rekke dokumenterte effekter: 

  • Vitamin D bidrar til normalt opptak/utnyttelse av kalsium og fosfor
  • Vitamin D bidrar til normale kalsiumnivåer i blodet
  • Vitamin D bidrar til å opprettholde normale knokler
  • Vitamin D bidrar til å opprettholde normal muskelfunksjon
  • Vitamin D bidrar til å opprettholde normale tenner
  • Vitamin D bidrar til immunsystemets normale funksjon
  • Vitamin D spiller en rolle i celledelingsprosessen

Vitaminer for huden

B-vitaminene niacin, riboflavin bidrar sammen med A-vitamin til å opprettholde normal hud. C-vitamin bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for hudens normale funksjon. Kollagen er en byggestein i hudens bindevev som er viktig for hudens struktur og styrke.