Inspirasjon

VitaeLabs inspirasjonsside har som mål å gi deg inspirasjon og tips for velvære.

Vårt mål er alltid at våre kunder skal føle seg bra. Nedenfor finner du linker til smakfulle oppskrifter, inspirerende artikler og mye mer, alt for at du skal føle deg vel i hverdagen.

Tomat- og fetaostsalat

Tomat- og fetaostsalaten er perfekt som en lett lunsj eller til grillmaten. Du kan selvfølgelig bytte ut osten hvis du ønsker. Kanskje mozzarella, halloumi eller parmesan faller mer i smak?

Trene ved 60?

Kroppens kapasitet og behov endrer seg når vi blir eldre. For å få maksimal helsegevinst er det lurt å tilpasse treningen etter alder og livssituasjon.

Trene ved 50?

Nå har eventuelle barn blitt større, det verste karrièrejaget har lagt seg og du begynner endelig å få litt mer tid for deg selv. Kanskje har du begynt å kjenne deg stivere, mindre bevegelig og opplever at det er vanskeligere å holde vekten.

Trene ved 40?

Dette er ofte en av de mest hektiske periodene i livet da mange står midt oppi både karriere og småbarnsårene. Det er full fart både hjemme og på jobb, og man stresser mellom fulltidsjobb, skole, barnehage og fritidsaktiviteter.

Kom i gang med løpingen

Uansett om du er en erfaren treningsutøver, eller om du ligger i startgropen, er løping en mosjonsform som passer de fleste og som er bra for både kondisjonen og lommeboken.  

Gjør treningen til en del av hverdagen din

Det er aldri for sent å begynne eller å lære seg noe nytt. Det spiller egentlig ingen rolle når du begynner å trene. Du kan alltid forbedre din helse og fysiske status ved å bevege mer på deg. Og husk: All aktivitet teller! Litt aktivitet er bedre enn ingen aktivitet.

Sunnere havrevafler

Vafler er aldri feil! Enten etter en søndagstur eller når man vi ha noe ekstra godt.

Slik blir du bedre i skiløypa

Det er en utbredt myte at alle nordmenn kan gå på ski - dette stemmer ikke! Langrenn er en krevende aktivitet, vil du bruke det som trening, er det ekstra viktig å ha ferdighetene på plass. Jo bedre teknikk, desto mer effektiv trening.

Lær riktig teknikk med Hilde GP

Vil du bli bedre i skiløypa? VM-vinner, OL-medaljør og VitaePro-ambassadør Hilde GP deler sine tips med deg. Se våre instruksjonsvideoer med Hilde for å finpusse teknikken!  

Slik øker du forbrenningen

Begynnelsen av året er en periode hvor mange er fast bestemte på å spise sunnere og trene mer. Noen merker at alle familiemiddagene i julen og sofakos foran peisen har resultert i et par ekstra kilo, mens andre vil komme i bedre form. Her er noen enkle grep du kan ta for å øke forbrenningen!

Eplegløgg

Å lage sin egen gløgg er enkelt! Inviter venner og familie på pepperkaker og eller bare nyt en kopp alene.

Laksesalat

Denne sunne og smaksrike salaten er perfekt som lunsj eller som en næringsrik, men ikke altfor mettende kveldsmat. Omega 3-fettsyrene i laksen og svovelet i brokkolien er dessuten bra for leddene. Denne salaten har mange velgjørende ingredienser!

Leskende rabarbradrikk

Sommerens friskeste tørsteslukker lager du av rabarbra. Lag en stor porsjon om gangen – drikken holder seg i omtrent en uke i kjøleskapet. Foruten å være utrolig godt, er rabarbra også svært kalorifattig og samtidig full av kostfiber. Det er også en kilde til kalsium.

D-vitamin

Riktignok er det godt å kjenne solen varme og se kroppen vedta en gyllenbrun farge. Men solen har også mange andre positive effekter. Den gir oss energi og godt humør, og den gjør at nivået av D-vitamin øker.

Smør deg rett i sommer

Mange tørster etter solens varmende stråler i vintermånedene. Når våren og sommeren kommer, kaster man seg gjerne ut på terrassen eller på et teppe i parken så snart solen viser seg. Selv om solen er en viktig kilde til vitamin D, så er det bra å huske at man må sole seg i moderate mengder, og å beskytte seg mot de skadelige UV-strålene. For å beskytte seg slik at man ikke brenner seg når solen er som sterkest, bør man begrense tiden man tilbringer i solen og bruke vanlig solkrem. Nedenfor følger noen tips som er verdt å legge seg på minnet slik at du kan nyte solen uten å bli brent.

Slik lagrer du eplene dine

Er du en av de som har mange epletrær i hagen, men vet ikke helt hva du skal gjøre med frukten? Da kan det være bra å vite at mange sorter er mulig å lagre.

Ristede gresskarkjerner

Dersom du for eksempel skal skjære ut et gresskar til Halloween, ta vare på alle kjernene og lag en god og sunn snack. Det eneste du trenger er gresskarkjerner, en stekeovn, salt og eventuelt noe smakstilsetning.

Nå tilbyr vi avtalegiro

Gjør det enkelt for deg selv - sett opp avtalegiro i dag. Nå tilbyr vi våre kunder å opprette avtalegiro, som gjør det enklere å være kunde hos oss, og er 100% sikkert!

Nydelig eplepai

For deg som har mange epler igjen fra sommer og høst, byr vi her på en oppskrift på en nydelig eplepai. Bak paien med glutenfritt mel, så kan også glutenallergikere nyte den.  

Rocky Road med hvit sjokolade

Rocky road er en vanlig søtsak å lage i julen, likt av både store og små. Her er en oppskrift på en litt annerledes versjon med hvit sjokolade, tranebær og nøtter. Håper det smaker!

Laksetaco med avokadosalsa

Kickstart det nye året med en lekker og sunn laksetaco. Med sterke kryddersmaker kan denne oppskriften gi varme i kulden. 

Pynt flotte påskeegg

Har du pyntet/malt egg til påsken? Her får du et enkelt tips på hvordan du kan pynte eggene. Resultatet blir kjempefint!

På tide å booste immunsystemet

Atsjooo! Den stadige pesingen, nysingen og hostingen er tre av ulempene med vinter, og disse henger sammen med at immunforsvaret blir svekket. Men ofte handler det om ganske små forandringer for å styrke immunsystemet. Nedenfor kommer det noen tips som kan være til hjelp for å holde deg frisk i vinter.

Taco med eksotiske smaker

Et litt annerledes, men lekkert fyll til tortillabrød får man med svinefilet og svarte bønner. Den kryddersterke røren avrundes med kokosmelk og friskes opp med ananasjuice.  

Spøkelsesmarengs

Det finnes utrolig mange artige og skremmende godsaker man kan bake til Halloween, og spøkelsesmarengs passer både til store og små. Dessuten er det kjempeenkelt å lage dem. 

Varmende gresskarsuppe

Hva passer vel bedre enn en varmende suppe når det er kaldt og ufyselig ute? I disse Halloween-tider kan det passe bra å lage en lekker gresskarsuppe og piffe den opp med en skvett hvitvin. 

Lag egne eggeholdere

Lag eggeholdere av trekuler og filtkuler, super enkelt og raskt å lage. Om du ønsker litt mer farge på trekulene så kan du male de med litt farge.

Treningstips til late feriedager

Selvfølgelig er det deilig med ferie! Og selvfølgelig har vi fortjent litt fri og tid til å slappe av! Men når hverdagsrutinene brytes, er det lett å glemme treningen til fordel for herlige dager på stranden og sene kvelder med grilling – deilig synes noen, stressende sier andre. Nedenfor finner du noen triks dersom du ønsker å kombinere ferie, samvær med familien og trening.

Ostekake med pasjonsfrukt

Hvorfor ikke bake en ostekake med pasjonsfrukt som avslutting på påskemiddagen? Denne varianten er herlig syrlig med både sitron og lemon curd.

Derfor er det så viktig med fysisk aktivitet

Fordelene ved regelmessig fysisk aktivitet er mange og store. Bedre livskvalitet, kognisjon, humør og fysisk kapasitet – og redusert risiko for en rekke sykdommer.

Brokkolisuppe de luxe

Ved å kombinere brokkoli og bønner, får du en god og sunn suppe. Brokkoli er en av de mest næringsrike grønnsakene du kan spise, og den er proppet med nyttige stoffer som A-, B-, C- og E-vitamin samt jern. Dessuten er brokkoli både kalorifattig og rik på fiber, noe som gir en god metthetsfølelse.

Biff med bladpersille- og parmesansalat

Forleng sommerfølelsen med en deilig grilloppskrift med biff og persillesalat. Hvis du ikke har noen grill ute, kan du godt bruke en grillpanne innendørs. Enket, sunt og velsmakende!