Slik øker du forbrenningen

Slik øker du forbrenningen

Begynnelsen av året er en periode hvor mange er fast bestemte på å spise sunnere og trene mer. Noen merker at alle familiemiddagene i julen og sofakos foran peisen har resultert i et par ekstra kilo, mens andre vil komme i bedre form. Her er noen enkle grep du kan ta for å øke forbrenningen!

Slik øker du forbrenningen

VÆR MER AKTIV I HVERDAGEN

Forbrenningen øker hver gang du rører på deg. Ta trappen istedenfor heisen, lek med ungene eller gå en tur i lunsjen - alt hjelper.

TREN MER STYRKE

Muskler forbrenner mer energi enn det fett gjør. Styrketrening øker ikke bare forbrenningen på kort sikt. Dersom du bygger mer muskler, vil også hvileforbrenningen din øke. Det er reduksjonen i muskelmasse som fører til at de fleste av oss får en lavere hvileforbrenning når vi blir eldre. Ved å vedlikeholde eller øke muskelmassen kan vi dermed også opprettholde eller øke hvileforbrenningen vår.

SPIS SMART

Nyere forskning viser at det er det totale kaloriinntaket i løpet av dagen som styrer forbrenningen og ikke hvor mange måltider eller når på dagen det inntas. Noen matvarer kan stimulere forbrenningen. For eksempel, proteinrik mat og chili kan få fart på forbrenningen din. Prøv å bruke chili eller kajennepepper neste gang du lager middag!

Inspirasjon

Slik øker du forbrenningen

Slik øker du forbrenningen