Treningstips til deg som er over 40

Treningstips til deg som er over 40

Dette er ofte en av de mest hektiske periodene i livet da mange står midt oppi både karriere og småbarnsårene. Det er full fart både hjemme og på jobb, og man stresser mellom fulltidsjobb, skole, barnehage og fritidsaktiviteter.

Treningstips til deg som er over 40

Prioriter styrketrening! Etter fylte 40 begynner vi å tape muskelmasse og forbrenningen går ned. Styrketrening bygger opp muskelmasse, forebygger slitasjeskader og styrker skjelettet. Muskelmassen har dessuten stor betydning for forbrenningen og gjør det lettere å holde vekten.

Kompletter med pulsøkende kondisjonstrening. Løping eller trening med hopp belaster skjelettet og er bra for å motvirke benskjørhet. Men om du har problemer med hofter eller knær, så velg gjerne mer skånsomme kondisjonsformer.

Sats på kvalitativ og tidseffektiv trening. Heller 40 minutters styrketrening eller 30 minutters jogging enn 2 timers gåtur.

Velg avslappende alternativer i stressfylte perioder. Yoga, qigong, tai chi og lignende trening er bra for å holde kroppen smidig samtidig som det hjelper deg til å stresse ned og slappe av.

Inspirasjon

Gresskarlykt