VL_ALL_1200x600_Solskinnsvitaminet_VitaminD_Vitaelab.jpg

Solskinnsvitaminet - vitamin D

Visste du at vitain D ofte omtales som solskinnsvitaminet? Vitamin D er et viktig vitamin med mange viktige roller i kroppen.

Vi tar vi opp mesteparten av vitamin D gjennom solstråler, og det lille av sol vi får i ansiktet og på hendene i vinterhalvåret er ikke nok til å fylle opp den anbefalte dosen av solskinnsvitaminet. Nå har de fleste av oss tæret hardt på vitamin D-lageret vi bygget opp forrige sommer. Fremdeles er det et par måneder igjen til den solfylte og lettkledde sommersesongen. Nå er det ekstra viktig å sørge for nok vitamin D i kroppen. 

Dette blir enda viktigere jo eldre man blir, fordi hudens evne til å produsere vitamin D avtar med alderen. Studier viser at en person på 70 år produserer om lag 25% av mengden vitamin D, som den en 20-åring produserer ved samme UVB-eksponering. 

Den viktigste kilden til vitamin D er sollys, men vitaminet finnes også i fet fisk. Makrell, ørret, laks og sild er fiskearter som inneholder rikelig med vitamin D. Vitaminet finnes også i melk, eggeplommer, smør og ost, meni mindre mengder. Helsedirektoratets rapport Utviklingen i norsk kosthold 2019 viser at nordmenns gjennomsnittlige kosthold inneholder for lite vitamin D i forhold til det som er anbefalt. Myndighetene anbefaler derfor vitamin D tilskudd for å oppnå daglig dose av vitamin D. 

For mange kan det være nødvendig å supplere kosten med ekstra tilskudd av vitamin D. Ved å være ekstra påpasselig på å få i deg nok vitamin D nå fremover, kan du ta vare på immunforsvaret ditt og mange andre prosesser i kroppen.  

  • Viktig for immunsystemet. Vitamin D bidrar til immunsystemets normale funksjon. Samtidig er vitaminet en nøkkel til kroppens immunforsvar som hjelper til å skru den på til rett tid.
  • Viktig for opptak av kalsium. Vitamin D bidrar til normalt opptak og utnyttelse av kalsium, som er viktig for skjelett, beinbygning og sunne tenner. Et tilstrekkelig inntak av vitaminet bidrar til normale kalsiumnivåer i blodet, samt opptak av det viktige mineralet fosfor. Fosfor er viktig for benvev og gode tenner.
  • Viktig for muskler. Etter 45-årsalderen begynner vi å tape muskelmasse, og kroppens evne til å bygge opp muskler begynner å avta. Vitamin D bidrar til å bevare en normal muskelfunksjon, og er derfor viktig for velfungerende muskler gjennom hele livet.

Flere av våre kosttilskudd inneholder vitamin D. Du får din daglige dose av solskinnsvitaminet av å spise VitaePro, VitoMaris, MultiPro eller CalMag. Du kan kombinere flere produkter, for eksempel, VitaePro med VitoMaris eller MultiPro, slik får du mer av solskinnsvitaminet, i tråd med anbefaling fra Helsedirektoratet for dem som får lite sol på kroppen.

VitaePro inneholder flere ingredienser som er bra for mange av kroppens funksjoner. I tillegg til antioksidantene selen, vitamin C og E, inneholder VitaePro også planteekstraktene astaxanthin, zeaxanthin, lutein og Boswellia serrata, samt vitamin B12, vitamin D og omega 3-fettsyrer. Den nyeste ingrediensen i VitaePro er olivenekstrakt.

 

Nå kun