E-vitamin

E-vitamin

E-vitamin er akkurat som C-vitamin et av vitaminene som også fungerer som en antioksidant, og bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress.

E-vitamin er en antioksidant som bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress. Antioksidanter er forbindelser som nøytraliserer reaktive oksygenforbindelser, biprodukter som blant annet produseres når kroppen forbrenner oksygen. E-vitamin utfører sin antioksidantfunksjon i kroppen i samspill med andre antioksidanter som blant annet C-vitamin. C-vitamin bidrar til å gjenoppbygge den reduserte formen av E-vitamin.

Vitamin E blir lagret i kroppen

Det finnes i dag 13 livsnødvendige vitaminer som er kjent. E-vitamin er et fettløselig vitamin slik som D-vitamin. Vitaminet forener seg med fett, og blir opptatt via tarmen til blodet. Over halvparten av den E-vitamin vi spiser blir opptatt i kroppen hos friske mennesker. Kroppen vår lagrer omtrent 1 g E-vitamin. Det meste lagres i fettvev, men også i overflaten til cellene våre og i fettmolekyler i blodet. Lever, lunger, muskler, hjertet og binyrene inneholder mye E-vitamin. Naturlig E-vitamin er mest aktiv.

Det finnes 8 ulike former for E-vitamin som kan deles i to klasser:

  • tokoferoler
  • tokotrienoler

Den vanligste i naturen er alfa-tokoferol. Tokoferol betyr ”å bære frem avkom”. Vitaminet fikk dette navnet da det ble oppdaget på 1920 tallet fordi rotter som ikke fikk E-vitamin ble sterile.

Naturlig E-vitamin i form av alfa-tokoferol har dobbelt så høy aktivitet som syntetisk E-vitamin.

Vitamin E i kosten

Som for de fleste andre antioksidanter, finner man E-vitamin i mange fargerike frukt og grønnsaker, for eksempel rød paprika, grønne bladgrønnsaker og tørkede aprikoser. Andre rike kilder til E-vitamin er vegetabilske oljer, helkorn, hvetekim og kli, myk plantemargarin, nøtter og frø. E-vitamin er lite toksisk og kan tåles i høye doser opptil 100-800 mg per dag. Kostundersøkelser har vist at vi spiser mindre E-vitamin enn det som er anbefalt av myndighetene.

Vitamin E hindrer harskning

Alt på 1940-tallet ble det oppdaget at E-vitamin kan beskytte umettede fettsyrer mot oksidasjon. E-vitamin kan tilsettes matvarer som for eksempel fiskeoljer for å holde de ferske og hindre harskning.

Kosttilskudd med vitamin E:

Kosttilskudd med vitamin E: