Faktasider

VL_VL_ALL_1200x600_1907_Facts_A_Vitamin_Yolk.jpg

Vitamin A

Noen av de mest kjente virkningene av vitamin A er at det bidrar til å opprettholde normalt syn samt immunsystemets normale funksjon.

Fat-soluble vitamin

The researchers know thirteen different vitamins today, four of which are fat-soluble and the rest are water-soluble. Vitamin A is the first vitamin discovered and it belongs to the fat-soluble group. The difference is important because it tells us whether the nutrient is easily excreted from the body or whether it is stored in cells or organs.

A-vitamin blir lagret i leveren, slik at det finnes et reservelager for kroppen om det oppstår en vitaminmangel. Noe A-vitamin lagres også i fettvev, lunger og nyrer.

A, D, E og K-vitamin er fettløselige. Disse vitaminene binder seg til fett, og opptas i blodet via tarmen.

Hva er A-vitamin godt for?

A-vitamin har en rekke ulike viktige oppgaver i kroppen som bidrar til:

  • Normal omsetning av jern
  • Å opprettholde normale slimhinner
  • Å opprettholde normal hud
  • Å opprettholde normalt syn
  • Immunsystemets normale funksjon

A-vitamin i kosten

Alle forbindelser som har samme biologiske effekt som retinol er A-vitamin. Vitaminet finnes i form av retinol i torskelever og tran av torskelever, leverpostei, melkeprodukter og eggeplomme. Dessuten inneholder gulrøtter, gule frukter, søtpotet og rødgule grønnsaker A-vitamin i form av karotenoider, et stoff som kroppen kan forvandle til A-vitamin.

Betakaroten

Betakaroten er det mest kjente karotenet som kan omdannes til A-vitamin. Mens A-vitamin fra animalske kilder kan være toksisk ved store inntak, regnes A-vitamin fra vegetabilske kilder som trygt å spise fordi det bare omdannes til A-vitamin i kroppen ved behov. Av naturens over 600 ulike karotenoider er det ca. 50-60 som kan være kilder for A-vitamin, og av disse er betakaroten den som kan omdannes best.

Opptak av A-vitamin

Opptaket av A-vitamin fra maten kan variere veldig. Det er svært lite som tas opp fra rå grønnsaker og fiberrik mat, mens kroppen kan bedre utnytte A-vitamin fra kokte grønnsaker og oljer. På den andre siden kan høye temperaturer som ved steking og fritering, bryte ned A-vitaminet. A-vitamin i matvarer har også dårlig holdbarhet når de utsettes for luft og lys. Antioksidanter kan beskytte A-vitamin mot nedbrytning.

A-vitamin bidrar til å opprettholde normalt syn

A-vitamin bidrar til å opprettholde normalt syn ved at det påvirker dannelsen av et pigment i øyet som gjør øyet følsomt for lys. Dette pigmentet er blant annet viktig når vi kjører bil om dagen og kommer inn i en mørk tunnel, der øyet raskt må vende seg til mindre lys.

A-vitamin er også viktig for slimproduserende celler og bidrar til å opprettholde normale slimhinner.

Slimhinner finner vi blant annet i øyet, tarm og lunger. Celledeling er en prosess som skjer både ved vekst og utvikling av mange celler i kroppen. A-vitamin spiller en rolle i celledelingsprosessen.

A-vitaminbehov

For å opprettholde et lager av A-vitamin i kroppen er det anbefalt at menn får i seg A-vitamin tilsvarende 900 µg retinol hver dag, mens kvinner må ha i seg 700 µg.

En pakke med kosttilskuddet VitaePro
VitaePro
Inneholder vitaminer, antioksidanter, omega 3 og Boswellia serrata.
159,00
En pakke med kosttilskuddet Collagen Forte
Collagen Forte
Kosttilskudd med udenaturert kollagen av type II, vitamin C og selen.
0,00
En pakke med kosttilskuddet VitoMaris
VitoMaris
VitoMaris - med miljøvennlig omega 3, samt vitamin D, E og K2.
259,00