C-vitamin

C-vitamin

C-vitamin bidrar til immunsystemets normale funksjon.

C-vitamin kalles også for askorbinsyre og er et av de mest kjente vitaminene, og er viktig for kroppen vår.

C-vitamin er en antioksidant som bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress forårsaket av reaktive oksygenforbindelser. Reaktive oksygenforbindelser er biprodukter som blant annet dannes når kroppen vår forbrenner oksygen. De reaktive oksygenforbindelsene, som for eksempel frie radikaler, kan angripe kroppens celler, proteiner og arvestoff. Antioksidanten C-vitamin beskytter kroppen ved å nøytralisere de reaktive oksygenforbindelsene. I tillegg vil C-vitamin bidra til å gjenoppbygge den reduserte formen av E-vitamin.

Vitamin C er viktig for jernopptak

Når C-vitamin finnes i mage-tarmkanalen, kan vitaminet omdanne jern til en form som kroppen kan oppta bedre. I tillegg kan C-vitamin bidra til immunsystemets normale funksjon. Spesielt ved ekstrem trening er det viktig å få i seg nok C-vitamin. Et daglig inntak av 200 mg C-vitamin, i tillegg til det anbefalte daglige inntaket av C-vitamin, bidrar til å opprettholde immunsystemets normale funksjon under og etter intens fysisk trening.

Andre viktige funksjoner for C-vitamin

  • Bidra til normal psykologisk funksjon
  • Bidra til å redusere tretthet og utmattelse
  • Bidra til normal energiomsetning
  • Bidra til nervesystemets normale funksjon
  • Bidra til normal kollagendannelse, som har betydning for blodkarenes, knoklenes, bruskens, tannkjøttets, tennenes og hudens normale funksjon

C-vitamin bidrar til normal kollagendannelse

Dette regnes som en av de viktigste funksjonene til C-vitamin. Kollagen er et protein som er viktig for dannelsen av mange vev som for eksempel knokler, brusk, hud, blodkar og tenner. C-vitaminmangel vil derfor påvirke mange ulike deler av kroppen.

Hvilke næringsmidler er rike på C-vitamin

I motsetning til de fleste levende organismer kan ikke mennesket danne C-vitamin i kroppen, og er derfor avhengig av å få det tilført gjennom kosten. Dette har vi felles med aper og andre primater, marsvin, flaggermus og en rekke fugle- og fiskearter. Det er anbefalt at både kvinner og menn får i seg 75 mg/dag. Kroppens beholdning med C-vitamin kan vare i 2-3 måneder. I kvinner er C-vitamin spesielt viktig for å bevare et bra opptak av jern. Røykere trenger trolig mer C-vitamin fordi vitaminet forbrukes raskere.

Den naturlige antioksidanten C-vitamin finnes fremfor alt i sitrusfrukter som appelsiner, sitroner og grapefrukt. Poteten er også en viktig kilde til C-vitamin. Flere bær og friske grønnsaker er også gode C-vitaminkilder. Lavt inntak av slike matvarer kan føre til C-vitaminmangel som tidligere var utbredt blant sjøfolk.

C-vitamin i kroppen

I kroppen er det meste av kroppens beholdning av C-vitamin i musklene. Blodet inneholder også mye C-vitamin. Binyrer, hjernen og øyet har høyest konsentrasjon. Når man får i seg opptil 60 mg C-vitamin vil nyrene resirkulere C-vitamin og lite skilles ut i kroppen. Ved høye doser vil kroppen skille ut C-vitamin i urinen. Jo høyere dose jo mer skilles ut.

Fem frukter og grønnsaker om dagen

C-vitamininnholdet i matvarer kan endres ved oppbevaring og tilbereding av mat. Derfor kan det være lurt å spise fersk frukt og grønnsaker. Får man i seg mindre enn 40 mg C-vitamin om dagen kan man få mangelsymptomer som at man er utmattet og trett. Dersom du ikke får i deg nok av fersk frukt og grønnsaker, kan det være bra å supplere med et kosttilskudd. Ved doser som tilsvarer det du kan få gjennom å spise mye frukt og grønt tas det meste opp i kroppen.

C-vitamin kan også kjøpes som et reseptfritt legemiddel med doser opptil 1 g. Slike store doser bør kun brukes i samråd med lege. Ved doser opp mot 1 g vil bare omtrent halvparten kunne tas opp i kroppen. Resten vil brytes ned i tarmen og kan føre til ubehag.

Kosttilskudd med vitamin C:

Kosttilskudd med vitamin C: