Sink

Sink

Sink er et viktig mineral som må tilføres kroppen via kosten. Sink bidrar til å opprettholde normalt hår, hud og negler i tillegg til å være en antioksidant som beskytter cellene mot oksidativt stress.

Sink er et nødvendig mineral som kroppen trenger. Det finnes i alle kroppens celler, men fremfor alt i skjelett, muskler, øyet og i prostata. Kroppen inneholder 2,3 gram sink.

Mineralet bidrar til normal omsetning av makronæringsstoffer som karbohydrater og fettsyrer.

Hva gjør sink for kroppen?

Sink finnes i alt vev og er viktig for at mange enzymer i kroppen skal fungere. Slik påvirker sink en rekke ulike funksjoner i kroppen:

  • Sink bidrar til å opprettholde normalt hår, hud og negler
  • Sink bidrar til å opprettholde normalt syn
  • Sink bidrar til immunsystemets normale funksjon
  • Sink bidrar til normal kognitiv funksjon
  • Sink bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress
  • Sink bidrar til normal syre/baseomsetning
  • Sink bidrar til normal fruktbarhet og reproduksjonsevne
  • Sink bidrar til å opprettholde normale testosteronnivåer i blodet
  • Sink bidrar til normal omsetning av makronæringsstoffer som karbohydrater og fettsyrer.
  • Sink bidrar til normal omsetning av A-vitamin
  • Sink spiller en rolle i celledelingsprosessen og bidrar til normal protein- og DNA-syntese
  • Sink bidrar til å opprettholde normal beinbygning

Sink er et sporstoff

Noen mineraler trenger kroppen veldig mye av, slik som kalsium og magnesium. Mineraler som kroppen trenger lite av kalles sporstoffer. I tillegg til sink tilhører jern, krom, selen, mangan og jod denne gruppen.

Sink i kosten

Sink finnes ikke naturlig i kroppen og må derfor tilføres via kosten. Under halvparten av sink i maten tas opp i kroppen. Opptaket er avhengig av blant annet måltidets sammensetning. Et proteinrikt måltid øker opptaket, mens jern og fytinsyre i korn kan hemme opptaket. Sink finnes i mat som kjøtt, korn, leverpostei, belgfrukter og skalldyr. Anbefalt daglig inntak er 9 mg daglig for menn og 7 mg for kvinner. Er du vegetarianer og dermed har et lavt inntak av animalske proteiner, bør inntaket økes. Øvre grense for daglig inntak er satt til 25 mg.